startpaketet-webbkurs-emelie-ohlsson

Lär dig din systemkamera

En gratis grundkurs från Fotofusion

Oavsett om du vill bli bröllopsfotograf, jobba med mode eller bara lära dig din kamera är detta en ypperlig kurs att starta med. Här finns inga svåra begrepp, konstiga ord eller omöjliga förklaringar, allt är enkelt och roligt, som det ska vara! Kursen är från webbkursen Startpaketet som är en populär grundkurs där du får lära dig allt från inställningar till kamerateknik.

I denna grundkurs kommer jag lära dig hela din kamera och alla grundläggande kunskaper för att du ska kunna lämna auto och lära dig anpassa inställningarna efter motiv och plats. Delarna publiceras efter hand och du kan teckna dig på nyhetsbrevet för att inte missa nya delar!

Vad betyder allt?

Vid första anblick kan kamerans knappar och funktioner verka skrämmande. Menyerna känns som grekiska och instruktionsboken ska vi inte ens prata om. Så hur lär vi oss att ta kontroll över bilderna? Vi lär oss kameran såklart!

Det är egentligen inte så svårt, jag lovar. Jag har haft över 500 privatkurser och inte en enda gång har en elev misslyckats med att lära sig grundinställningarna, det handlar om att göra det enkelt och göra det roligt.

Du behöver inte lära dig alla funktioner om du inte vill, men att veta vad de betyder kan hjälpa dig i svåra situationer, t.ex hårt motljus (ljusmätningen) eller gult inomhusljus (vitbalans).

Bländare

188627.0x0

Bländare 32 & 2,8. 

storblandare

Bländare 1,2 & 1,4. 

Bländare

För att förenkla vad bländaren gör med skärpan bakom ditt motiv kan du tänka att talet motsvarar antal personer som är skarpa i t.ex. en gruppbild. Från den punkten där du sätter fokus kommer bländaren att fortsätta skärpan bakom beroende på hur högt värde du använder.

Så bländaren är väldigt avgörande beroende på hur du vill att motivet ska lyftas fram i bilden. Detta är den största skillnaden när du fotograferar i Auto då kameran oftast väljer ett högre bländartal automatiskt och därmed blirnästan alla bilder helt skarpa och ganska ointressanta.

Bländaren bestämmer också hur mycket ljus som kommer in i kameran när du fotograferar. Ett lågt tal (t.ex. 2,8) ger en stor öppning och mycket ljus och ett högt tal (t.ex. 16) ger en mindre öppning och mindre ljus.

Vanliga frågor

Jag kan inte gå lägre än 3,5, vad är fel?

Det är ditt objektiv som bestämmer vilken din bästa bländare är, om du inte kan gå lägre beror det på ditt objektiv.

Varför ändrar sig bländaren när jag zoomar?

Hos kitobjektiven har tillverkarna prioriterat att göra objektivet anpassat till fler situationer än att göra det ljusstarkt som objektiven kallas med lågt bländartal. Därmed har vissa objektiv en rörlig bländare (t.ex. 3,5-5,6) vilket innebär att bländaren automatiskt ändras när du zoomar.

Vad bestämmer mer om hur skärpan blir i bilden?

Beroende på vilket objektiv du använder kommer skärpan också se annorlunda ut. Generellt så blir det kortare skärpedjup ju närmre du är motivet och desto mer zoom (brännvidd) du använder. Om du har med mycket av bakgrunden kommer detta också bli skarpare och därmed påverka skärpedjupet. Om du har zoomat ut och har huvudmotivet i en liten del av bilden kommer bilden bli helt skarp trots du använt ett lågt bländartal. Det blir också skillnad beroende på om du har en stående eller liggande bild, då skärpan sprider sig vågrätt eller lodrätt olika.

Det är därför klassbilder är i liggande format, för att skärpan ska sprida sig över hela gruppen, samt enskilda skolporträtt är stående för att få skärpa på ögon, näsa och mun.

Guide till rätt skärpedjup

Förslagen är utifrån min personliga smak och erfarenhet, önskar du använda annorlunda är det såklart upp till dig!

Landskap/natur bländare 7,1 och uppåt

Vid landskap behöver du ett längre skärpedjup och använder då ett längre skärpedjup för att få täckning i hela landskapet.

Porträtt 1,2-3,5

Beroende på hur nära du är och hur bakgrunden ser ut väljer du oika bländartal. Jag använder 1,2 – 2,2 men då behöver jag vara väldigt noga med vart jag sätter skärpan då eventuellt fel syns direkt.

Barn/rörelse 2,2

När du har flera barn i bild och eventuell rörelse kan du använda högre tal för att säkra att du inte missar skärpan.

Närbilder/macro 4,0

När du går närmre ser skärpedjupet också kortare ut, så använd gärna lite högre vid närbilder.

Tänk på bakgrunden!

Tänk på hur nära bakgrunden är när du väljer din bländare. Är den precis bakom kan ett kortare skärpedjup vara en bra idé för att slippa tappa fokus på huvudmotivet.

Slutartid

slutartid-jamforelse

Slutartid 1/30 & 1/4000

slutartid-jamforelse2

Slutartid 0,5 sek och 1/60

Slutartiden är den lättaste att relatera till då du hör klicket av slutartiden oavsett om du fotar med din systemkamera eller med telefonen.

Slutartiden bestämmer liksom bländaren över två saker i bilden, skärpan och ljuset.

Du har säkert tänkt på att ljudet när kameran tar bilden låter olika beroende på om det är ljust eller mörkt när du tar bilden, detta beror på att kameran behöver mer ljus för att orka ljusa upp bilden när det är mörkt, därmed är slutaren öppen längre för att släppa in ljuset till bilden. Du är inte bara beroende av slutartiden när det är ljust eller mörkt. Den hjälper dig också att skärpa ditt motiv genom att stänga slutaren snabbare än ditt motiv rör sig, och därmed undvika rörelseoskärpa.

Varför är vänstra bilden ovan skarpare bakom?

För att kunna använda en slutartid på en halv sekund är kameran öppen längre och släpper därmed in mer ljus, därför behöver jag kompensera det extra ljuset med någon av dem andra inställningarna. I detta fallet blev det bländaren som behövde vara mindre (högre tal) för att mäta skillnaden. Därmed har vänster bild bländare 22 och den högra 2,8.

Rörelseoskärpa

Om du fotograferar något som rör sig, behöver du en slutartid som stänger snabbare än ditt motiv rör sig. När du väljer en för lång slutartid (t.ex. 1/60 dels sekund) för att fotografera ett barn som springer så kommer du få rörelseoskärpa då barnet rört sig för snabbt för din slutartid, om du hade valt t.ex 1/200 dels sekund hade bilden blivit skarp.

Skakningsoskärpa

Denna oskärpa är något du skapar själv. Alla fotografer har en lägsta (långsammast) slutartid som hen kan hålla still utan att skakningarna från händerna syns i bilden. Den slutartid som för mig och många andra är den långsammaste är 1/60 dels sekund. Då syns inte min oskärpa i bilden men givetvis kan jag få rörelseoskärpa beroende på vad jag fotograferar. Behöver du använda långsammare slutartid och ditt motiv är stilla kan du använda ett stativ för att kunna gå under 1/60 dels sekund.

Seriebildstagning

På de flesta kameror finns ett seriebildstagningsläge där du kan ta flera bilder samtidigt, hur många beror på din kameras begränsning men 3 bilder/sekund brukar vara lägsta standard. Genom att ta flera bilder samtidigt ökar du chanserna att frysa en rörelse och slippa t.ex. stängda ögon eller hår som blåst upp i ansiktet. Du ökar ocksåmöjligheterna att få en skarpare bild då rörelsen när du trycker ner knappen på kameran ger en liten skakning. Genom att hålla nerknappen och ta t.ex. tre bilder så kommer mittenbilden att vara skarpast om du behövt använda en längre slutartid. Jag rekommenderar seriebildstagning till alla motiv utom dem som inte har någon rörelse.

Guide till rätt slutartid

Förslagen är utifrån min personliga smak och erfarenhet, önskar du använda annorlunda är det såklart upp till dig!

Landskap/natur 0,5-5 sek

Vid landskapsfotografering med rörelse vill du fånga vattnet för att få det mjukt och dramatiskt. Använd en lång slutartid för att låta rörelsen i havet registreras. Glöm inte stativet!

Porträtt minst 1/60 dels sekund

Om du tar porträtt på t.ex. ett par som står still bör du ha minst 1/60 dels sekund, gärna snabbare. 1/125 dels sekund är ett bra alternativ.

Barn/rörelse minst 1/200 dels sekund

Vid mer rörelse bör du ha en snabbare slutartid för att frysa eventuell rörelse. 1/200 dels sekund och snabbare är att föredra.

Närbilder/macro1/60 dels sekund

Ju närmre du är motivet desto svårare är det att hålla still, försök därför att ha en snabbare slutartid för att undvika rörelseoskärpa. Är motivet stilla kan du använda stativ för att ha längre slutartid.

Sport

För mer snabba sporter krävs en slutartid på minst 1/640 dels sekund.

ISO

iso

ISO 100 & 3200

iso2

ISO 6400 & 12 800

ISO är kamerans känslighet för ljus, men enklare förklarat att den ger kameran mer eller mindre ljus, beroende på om det är ljust eller mörkt vid fotograferingstillfället.

ISO ger dig möjlighet att pressa kameran att ljusa upp mer än vad det egentligen är vid platsen. Eftersom ljuset behöver pressas blir också kvalitén sämre i bilderna, hur mycket sämre beror på vilken kameramodell du har och hur bra den är på brusreducering.

För att enkelt förstå vad ISO´t gör för skillnad i bilderna kan du tänka att ISO´t motsvarar mängden ljus du ger till kameran. Är det ljust ute behöver du inte ge så mycket (t.ex 100) jämfört med om det är mörkt så är kameran i större behov av mer ljus och då kan ett högre värde behövas (t.ex 800)

Du ska alltid försöka ha så lågt ISO som möjligt för att få så bra kvalité som möjligt, men använd inte ett lågt ISO tal och låt några av dem andra inställningarna bli lidande för du varit snål med ISO´t, hur du anpassar inställningarna till varandra kan du läsa längre ner.

Att få brus i bilderna är det många som är rädda för. Men en brusig bild är okej, jag lovar! När jag fotograferar bröllop händer det att jag behöver pressa upp till 20 000 (se bild till höger) och genom att göra bilden i svartvitt blir det en fin känsla ändå. Jag har mycket hellre lite brus i bilden och fångar känslan så som ljuset var på plats än stark blixt och en skarp bild som tar bort mysljuset.

Hur kan du reducera bruset i bilderna?

Genom att fotografera i RAW format kan du reducera bruset kraftigt och därmed få bättre kvalité, detta gör du enklast i programmet Camera raw under Luminiscens där du kan ta bort färgstick och kraftigt brus som uppkommer vid ISO över 800. Hur mycket du tycker bruset stör är upp till dig, men tänk på att du oftast inte ser bruset i din kameradisplay utan snarare i datorn när du förstorar upp bilden.

fotofusion-6

Anpassa inställningarna

Anpassa inställningarna till varandra

Nu kommer vi till det svåraste när vi pratar om grundinställningarna, hur vi anpassar dem till varandra och hur vi vet när vi ska ändra, och varför.

Jag rekommenderar att du använder dig av programläget Av/A för att ställa in bländare och ISO själv och låta kameran räkna ut slutartiden utifrån vad du valt.

Såhär gör du:

1. Du kommer till en plats och ska välja inställningar på kameran. Det första du bör ta hänsyn till är bländaren. Vilken bländare du väljer beror på följande:

– Bakgrunden
Hur nära är bakgrunden ditt motiv? Vill du ha den tydlig eller suddig? Välj ett lågt tal (1,8) för suddig bakgrund och högre tal (5,6) för tydlig.

– Motivet
Är motivet nära i bilden eller långt borta? Är motivet nära kommer oskärpan synas tydligare och du kan då behöva använda ett högre bländartal (t.ex 3,5)

– Hur vill du ha bilden?
Mängden skärpedjup bestämmer du, lågt tal för lite skärpedjup och högt tal för långt skärpedjup.

2. När du valt efter ovanstående så väljer du ISO. Är det soligt kan du med största sannolikhet välja ett lågt ISO tal och är det mörkare behöver du ett högre för att ge mer ljus till kameran.

3. När du nu valt bländare och ISO kan du trycka ner slutarknappen halvvägs för att se vilken slutartid som kameran anses vara passande efter ljuset som finns i bilden och ljuset du ger genom dina valda inställningar.

fotofusion-7

4. Nu kommer vi till det viktiga, för beroende på vad du får för slutartid behöver du ta beslut om det är bra eller behöver påverka bländare, ISO eller byta plats för att få det resultat du behöver.

Dessa slutartider kan du få:

Allt under 1/50 dels sekund

Detta signalerar att kameran behöver mer ljus, då den valt en långsam slutartid som släpper in ljuset under en längre tid. Om du inte fotar på stativ eller har ett stilla motiv kommer du behöva ge mer ljus för att få snabbare slutartid.

1/60 dels sekund – 1/125 dels sekund

Gränsen för att hålla kameran still utan att få skakningsoskärpa går oftast vid 1/60 dels sekund. Då ligger på gränsen för att få skakningsoskärpa men är motivet stilla och du stabil kan du klara dig på 1/60 dels sekund om du inte vill ge mer ljus.

1/125 dels sekund – 1/200 dels sekund

Om du fotograferar normala motiv (som inte rör sig för mycket) är detta optimal slutartider, ligger du mellan dessa är det toppen!

1/200 dels sekund – 1/400 dels sekund

Fotograferar du motiv som rör sig och behöver därmed en snabbare slutartid? Super, då ligger du rätt nu också! Om du inte fotar motiv som rör sig signalerar kameran med dessa slutartider att du får mycket ljus, har du högt ISO kan du sänka ett steg, annars är det bara toppen att du får mycket ljus via det naturliga ljuset.

1/400 dels sekund och snabbare

Nu får kameran mycket ljus och behöver kompensera det genom en snabb slutartid. Om du inte fotograferar snabba motiv och har högt ISO kan du nu sänka det ett par steg, om inte så kan du fortsätta och vara nöjd, ingen risk för skakningsoskärpa!

Hur ger jag mer ljus?

Om du får en långsam slutartid (t.ex. under 1/50 dels sekund) behöver du ge mer ljus via ISO eller bländare. Normalt sett gör man detta via ISO´t genom att höja det. Du kan också välja ett lägre bländartal (om möjligt) eller försöka ha motivet mot en ljusare bakgrund.

85mm 1,2 emelie ohlsson

Kursledare för Fotoskolan är Emelie Ohlsson

188369.0x0
188629.0x0
jämförelse-blogg

Bländare 11 & 2. 

webbkurs portrattljus

Bländare 1,8. 

5D3_7006-700

Slutartid 1/250. 

188391.0x0

Slutartid 1/400

island1

Slutartid 1/80

lovebyemelie_josefine-marcus164webb

ISO 20 000

iso reducering

Brusreducering i Camera raw.

portrattljus-1

1/800 slutartid, ISO 200 & bländare 1,2. 

lovebyemelie_ella-roscoe158webb

1/80 slutartid, ISO 1000 & bländare 1,2. 

lovebyemelie_sofia-henrik001webb

1/60 slutartid, ISO 100 & bländare 2,2. 

Back to Top